Гліб Лозино-Лозинський

XX ст.РосіяАвіація і космонавтика

Лозино-Лозинський Гліб Євгенович (25.12.1909, м. Київ — 28.11.2001, м. Москва, Росія) — конструктор багаторазових космічних систем (СРСР, РФ).

Навчався в Харківському механіко-машинобудівному інституті.

З 1932 р. працював у авіаційній промисловості, зокрема в Харківському авіаційному інституті. Був одним із розробників паротурбінного двигуна для тяжкого бомбардувальника А. Туполєва.

З 1941 р. — в конструкторському бюро А. Мікояна, брав участь в організації серійного виробництва родини літаків МІГ.

По-справжньому талант Г. Лозино-Лозинського як організатора та конструктора розкрився під час створення авіаційно-космічної системи «Спіраль», яка мала бути відповіддю СРСР на створення в США ракетоплана «Х-15».

Багаторазова авіаційно-космічна система (АКС) «Спіраль» складалася з орбітального пілотованого літака з ракетним прискорювачем та гіперзвукового літака-розгонника. Запуск орбітального ступеня мав відбуватися на висоті 24—30 кілометрів на швидкості, що в 6 разів перевищує швидкість звуку.

Після успішного польоту американського багаторазового корабля «Спейс Шаттл» у 1972 р. проект «Спіраль» був зупинений.

У 1976 р. вчений очолив Науково-виробниче об’єднання «Молния», якому була доручена розробка багаторазового орбітального корабля «Буран» як відповідника «Шаттла». 15 листопада 1988 р. радянський «Буран» здійснив свій перший, але й останній космічний політ. Через фінансові та інші проблеми економічно виснажений внаслідок глобального протистояння з США СРСР скоротив свої космічні програми, у тому числі й програму «Буран».

Г. Лозино-Лозинський був відданим улюбленій справі фахівцем. В кінці 80-х років він разом з групою однодумців паралельно основній роботі розробляв багаторазову авіаційно-космічну систему «МАКС». Цей проект унікальний тим, що мав низьку собівартість, міг базуватися на звичайних аеродромах і «вписувався» в існуючі системи наземного комплексу управління космічними польотами.

До речі, літаком-розгінником у системі «Макс» планувався створений у Києві О. Антоновим літак-гігант Ан-225 «Мрія» (нині в РФ розглядаються проекти повернення до роботи над «МАКСом»).

ПОСИЛАННЯ:

Абліцов В. Галактика «Україна». Українська діаспора: видатні постаті. — Київ: «КИТ», 2007. — С. 165.

Відео фільм «Українці в авіації та космонавтиці».