Іван Трашутін

XX ст.СРСРНаука і технікаНоватори, Наука

Трашутін Іван Якович (18.01.1906, с-ще Горлівка Катеринославської губ., тепер місто Донецької обл. − 06.03.1986, м. Ленінград, тепер Санкт-Петербург, РФ) − радянський конструктор-моторобудівник, головний конструктор з моторобудування ордена Леніна Спеціального конструкторського бюро № 75 Челябінського тракторного заводу, інженер-полковник. Двічі Герой Соціалістичної Праці (1966, 1976).

Народився в заводському селищі. З 1914 р. сім’я жила в Харкові. Закінчив три класи церковноприходської школи. Навесні 1918 р. батько пішов добровольцем у Червону армію. Дванадцятирічним хлопчиком змушений був влаштуватися на Харківський паровозобудівний завод, працював розсильним, підручним слюсаря, слюсарем зі складання дизелів.

З 1922 р. навчався на робітфаку. З 1925 р. − студент механічного факультету Харківського технологічного інституту. У березні 1930 р. закінчив інститут, повернувся до Харкова на рідний Харківський паровозобудівний завод ім. Комінтерну, де працював інженером-конструктором у відділі теплових двигунів.

Навесні 1931 р. направлений на навчання в США, в Массачусетський технологічний інститут. Під час літніх канікул працював контролером з прийняття в американських фірм обладнання для споруджуваного Челябінського тракторного заводу (ЧТЗ). Наприкінці 1933 р., успішно захистивши дисертацію з присвоєнням ступеня магістра технічних наук, повернувся на Батьківщину.

У грудні 1933 р. призначений старшим інженером-конструктором дизельного відділу Харківського паровозобудівного заводу. З лютого 1937 р. − помічник начальника відділу дослідних робіт на тому ж заводі. У грудні 1940 р. І. Я. Трашутін став заступником головного конструктора конструкторського бюро з серійного виробництва заводу № 75.

На початку Великої Вітчизняної війни за постановою Державного Комітету Оборони завод № 75 евакуювали з Харкова до Челябінська. У Челябінську на базі Харківського, Кіровського та місцевого тракторного заводів було створено потужний танкобудівний комбінат − челябінський Кіровський завод (ЧКЗ), що став відомим у всьому світі під назвою «Танкоград». З жовтня 1941 р. І. Я. Трашутін − головний конструктор з моторобудування ЧКЗ та спеціального конструкторського бюро № 75, який йому довелося очолювати наступні 40 років життя.

21 січня 1945 р. Івану Трашутіну присвоєно військове звання інженер-полковник.

У 1981 р. Іван Якович Трашутін вийшов на пенсію за станом здоров’я, залишив Челябінськ і жив у місті-герої Ленінграді. Помер після тривалої тяжкої хвороби. Похований на Богословському цвинтарі Ленінграда.

ДЖЕРЕЛА: